Zamanaşımı itirazı ne HUMK ne de HMK da ilk itirazlardan sayılmamıştır. Bu nedenle cevap dilekçesi verme süresi içinde cevap dilekçesi ile verilmesi zorunlu değildir. Hem HUMK da hem de HMK da zamanaşımı itirazının hangi süre içinde kullanılacağı konusunda açıkça bir düzenleme bulunmamaktadır. Bu sorunu iddia ve savunmanın genişletilmesi veya değiştirilmesi yasağı kapsamında çözmek gerekecektir. Bir başka anlatımla zamanaşımı itirazı, tüm maddi vakıalara ilişkin beyanlarda olduğu gibi, savunmanın değiştirilmesi yasağının başladığı ana kadar yapılabilecektir.

HMK 141. Maddesine göre savunmanın genişletilmesi yasağı ikinci cevap dilekçesi verilme süresi dolması ile başlayacağından zamanaşımına itiraz ikinci cevap dilekçesinin verilme zamanına kadar yapılabilecektir.

Cevap dilekçesi ile böyle bir itiraz yapılmaması durumunda HMK 139/1 maddesine göre çıkarılacak ihtarlı ön inceleme davetiyesine rağmen davacının ön inceleme duruşmasına gelmemesi ve davalının da davaya devam edeceği yönünde beyanda bulunması ile birlikte savunmanın genişletilmesi yasağına bağlı olmaksızın zamanaşımı itirazında bulunabilecektir. Yargılamanın her aşamasında davacının muvafakati ile davalı zamanaşımı itirazında bulunabilecektir.

Davalı süresinde vereceği cevap dilekçesi ile zamanaşımı itirazında bulunmaz, HMK 139. Maddesinde ki durum gerçekleşmez yada davalı bu imkanı kullanmaz ise davalı HMK 176 ve devamı maddelerinde düzenlenen ıslah yoluyla zamanaşımı itirazında bulunabilir. Islah yolu ile zamanaşımı itirazı ancak tahkikatın bitimine kadar yapılabilir. Davalının süresi geçtikten sonra vereceği bir cevap dilekçesi ile zamanaşımı itirazında bulunması durumunda davacı açıkça zamanaşımı itirazını kabul etmediğini beyan etmemiş ise süresinde yapılmış zamanaşımı itirazı gibi mahkemece değerlendirilerek bir karar verilmesi gerekecektir.

Süresinde verilen zamanaşımı itirazı hususunda ön incelme duruşması sırasında en geç tahkikat başlamadan mahkeme bir karar vermek durumundadır.

Yargıtay Üyesi Hüseyin Tuztaş Makalesinden

Bu İçeriğe Tepki Ver (en fazla 3 tepki)

Facebook Yorumları